“Laadullinen
työllistyminen tarkoittaa valmistuneiden työllistymistä koulutustasoa
vastaavasti.”
Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi 2.3.
artikkelin laadullisen työllistymisen sisällyttämisestä korkeakoulujen
rahoitusmalliin asiaa valmistelleen työryhmän luovutettua Sanni
Grahn-Laasoselle raporttinsa. Raportissa on ehdotettu, että
ammattikorkeakoulujen rahoituksesta tulisi tulevaisuudessa 4 % valmistuneiden
opiskelijoiden laadullisesta työllistymisestä.
Laadullisen työllistymisen arvostaminen koulutuksen
rahoituksen kriteerinä olisi sinällään ihannetilanne. Korkeakoulut pyrkisivät
tällöin tuottamaan työelämän tarpeisiin ja alalle sopivia työntekijöitä juuri
siellä tarvittavan määrän. Valmistuvien opiskelijoiden alueellisen
työllistymisen määriä pyrittäisiin arvioimaan jo sisäänottomääriä pohdittaessa
ja opiskelijan ohjauksen määrää oppilaitoksissa lisättäisiin. Toisin sanoen
opiskelijoista pyrittäisiin kouluttamaan ammattitaitoisia ja osaavia tekijöitä
Suomen elinkeinoelämän tarpeisiin niin, että valmistuessaan jokainen koulutettu
olisi arvokas osa Suomen työmarkkinoita.
Laadullisen työllistymisen sisällyttäminen
rahoitusmalliin on kuitenkin hyvin monitahoinen aihe. Rahoitusmallin
muutoksella olisi tarkoitus rohkaista korkeakouluja tuottamaan laadukasta
koulutusta, jolla on työllistävä vaikutus. Nykyään ammattikorkeakoulut saavat 4 %:n osuuden
rahoituksestaan valmistuneiden opiskelijoidensa työllistymisestä ylipäänsä.
Raportissa esitetty muutos ei siis itsessään olisi kovinkaan suuri. Suuri
kysymysmerkki onkin nyt, kuinka laadullisuutta mitataan ja miten tiedot työpaikasta
kerätään.
Toimivassa järjestelmässä laadullista työllistymistä
mitattaisiin usealla tavalla. Tuloksen tulee olla objektiivinen ja riippumaton
henkilöiden subjektiivisista mielipiteistä. Lisäksi sen tulisi tietenkin
tavoittaa jokainen valmistunut opiskelija. Nämä kriteerit eivät ole mitenkään
helppoja tavoitteita. Niihin tulee kuitenkin pyrkiä, jotta korkeakoulujen
rahoitus pysyy läpinäkyvänä ja tasavertaisena.
Raportissa oli mainittu useampikin tapa työllistymisen
laadullisuuden seuraamiseen. Mainittuina olivat palkkaus, tilastokeskuksen
käyttämä ammattiluokitus sekä yliopistojen käyttämä uraseurantakysely.
Raportissaan työryhmä päätyi esittämään kyselyä seurannassa. Tästä tietenkin
seuraa useampikin huoli.
Ensimmäisenä mieleen tulee kyselyn kattavuus. Saavutetaanko
kaikkia valmistuneita opiskelijoita ja jos saavutetaan, kuinka varmistetaan,
että kaikki vastaavat kyselyyn. Saavuttaminen ei välttämättä ole
ylitsepääsemätön este, mutta erityisesti kyselyn onnistumiseen vaikuttaa
suuresti valmistuneiden halukkuus vastata siihen. Onko esimerkiksi
valmistuneella, joka ei ole saanut koulutustaan vastaavaa työpaikkaa, intoa
vastata kyselyyn? Esimerkiksi vuonna 2011 valmistuneiden yliopistojen ylemmän
korkeakoulututkinnon suorittaneiden vuoden 2016 vastausprosentti kyselyyn oli
vain 38 %.
Lisäksi joudutaan tietenkin myös miettimään, kuinka
työllistynyt itse mieltää työnsä laadullisuuden. Kuitenkaan ei ole
tarkoituksenmukaista, että opiskelijat korkeakouluttautuvat tehtäviin, joihin
kyseistä koulutusta ei tarvitse. Tyytyväisyys työpaikkaan ei automaattisesti
tarkoita, että on laadullisesti työllistynyt. Eikä se myöskään tarkoita, että
tutkinnon sisällöt ovat olleet sellaisia, joilla olisi mahdollista työllistyä
laadullisesti. Pitkässä juoksussa tämä vaikuttaa myös tutkinnon arvostukseen
työmarkkinoilla. Valmistuneen insinöörin työllistyessä vaikkapa asentajan
tehtäviin, tutkinnon sisällöissä on korjattavaa, mutta huonosti suoritetulla
laadullisen työllistymisen seurannalla annamme viestin, että sehän on
normaalia.
Olemme varmastikin kaikki samaa mieltä, että
laadullinen työllistyminen on tärkeä asia ja korkeakouluja tulee rohkaista sen
edistämiseen. Sillä tavoin voimme varmistaa, että koulutukseen käytetyt
julkiset resurssit maksavat itsensä takaisin. Tavoite on siis oikea, mutta
keinoissa riittää vielä hiomista.
Koulutuspoliittisesta kabinetista,
Samu Väisänen, Ossi Nuutero ja Markus Virtanen
Koulutuspoliittisesta kabinetista,
Samu Väisänen, Ossi Nuutero ja Markus Virtanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti