tiistai 11. lokakuuta 2016

Normipäivä liittohallituksessa #7 Jeren päivä

Tiistai 5.4.2016


Työmarkkinavaltuuskunta, tuo pelottavan karmaiseva sanahirviö, joka kuulostaa suurelta ja ihmeelliseltä… Mitä siellä tapahtuu? Mistä se koostuu? Miksi IOL:n hallitus on siellä edustettuna? Nämä ja monta muuta ajatusta olivat aamulla mielessäni kun suuntasin matkani kotoa kohti bussiterminaalia. Pitipäs sattua vielä VR:n konnareiden lakkokin samalle päivälle. Odotettavissa oli siis useamman tunnin piinaava Onnibus –matka Mikkelistä Helsinkiin.
Perinteiseen tapaan IOL:lle on tarjottu Insinööriliitto IL ry:n työmarkkinavaltuuskuntiin tarkkailijapaikkoja. Minut valittiin ehdolle tammikuussa pidetyssä IOL:n hallituksen järjestäytymiskokouksessa varsinaiseksi edustajaksi tarkkailijapaikalle TESVA:an eli työehtosopimusvaltuuskuntaan. Valitseminen ja ehdolle asettuminen oli kohtuullisen kivuton prosessi. IOL:n hallitus päätti keskuudessaan esityksen paikkajaoista IL:n edustuksiin opiskelijajäsenten osalta, jonka jälkeen IL:n hallitus päätti valtuuskuntien paikkajaot sekä jäsenet kokouksessaan saamiensa esitysten pohjalta ja julkisti nimitykset kaikkiin valtuuskuntiin yhtäaikaa.

Bussiterminaalin piha oli lähes autio, olinhan saapunut pihaan hyvissä ajoin, siis viisi minuuttia, ennen arvioitua lähtöaikaa. Odotin jännittyneenä kuinkahan täysi bussi mahtaa olla ja olisiko bussissa mitään mahdollisuutta lukea läppäriltä vielä kerran käsiteltävät asiat lävitse. Mielenkiintoni herätti erityisesti käsittelyssä oleva KiKy- eli kilpailukykysopimus, joka oli saanut paljon medianäkyvyyttä ja huomiota alkuvuodesta. Odotellessani lämpimän keväisessä tiistaiaamussa alkoi ihmismäärä lisääntyä terminaalin pihassa bussin lähtöajan lähestyessä. Muutaman minuutin kuluttua tutun näköinen punainen bussi kaartoi terminaalirakennuksen takaa edessäni olevalle pysäkille ja pääsin matkalle kohti määränpäätäni.
Odotukseni piinaavasta bussimatkasta muuttui varsin pian parempaan päin. Bussi oli täydehkö, mutta onnistuin löytämään varsin mukavan käytäväpaikan ja matka saattoi alkaa. Täyden bussin takia en voinut lukea läppäriltä käsiteltäviä asioita, mutta onneksi puhelimella lukeminen onnistui oikein hyvin. Lisäksi ehdin syventyä päivän uutistarjontaan matkalla. Pysäkki toisensa jälkeen matka taittui ja viimein saavuimme pääkaupunkiseudulle. Matka Onnibussissa päättyi Kampin bussiterminaaliin. Oli aika ottaa apostolinkyyti kohti Helsingin päärautatieasemaa, josta pääsin siirtymään paikallisjunalla Pasilaan IL:n toimistoille.
Toimiston aulassa minua olikin vastassa työmarkkinavaltuuskunnan sihteeri sekä muita kokousedustajia, joiden kanssa kirjauduin sisään toimistolle. Kokouksen aikana kävimme läpi silloisen KiKy neuvottelutuloksen, joka on neuvotteluissa syntynyt sopimusluonnos. Sitä ei vielä ole hyväksytty neuvotteluosapuolien virallisissa päätöksentekoelimissä, vaan neuvottelutulos muuttuu sopimukseksi hyväksynnän jälkeen. Keskusteluissa nousi esiin monenlaisia pointteja sekä huomioita neuvottelutuloksesta sekä sen soveltamisesta eri alojen ja toimijoiden kesken.
Toimin IOL:n hallituksessa työelämävastaavana, joten TESVA:n kokous kuuluu minun vastuualueeseeni. Kokouksen jälkeen kävin vielä erittäin antoisia keskusteluita eri henkilöiden kanssa, sillä sain heiltä paljon työelämätietoisuutta eri aloihin liittyen.
Vaikka päivä oli jo pitkällä ja ilta teki hyvää vauhtia tuloansa, olin silti hyvillä mielin: olihan päivän aihe ollut mielenkiintoinen ja samalla antoisa. Olikin hyvä aika suunnata takaisin kohti Kampin bussiterminaalia ja Onnibus-matka kotiin saattoi alkaa. Kotimatkalla ei sattunut mitään kommelluksia ja saavuinkin kotiin kellon näyttäessä melkein puoltayötä. Pitkästä päivästä huolimatta olin saanut todella hyvää kokemusta, jonka avulla pystyn jatkamaan paremmin hallitustyöskentelyä työelämäasioiden parissa loppuvuoden ajan.


Valtuuskuntatyöskentelyn yksi tärkeimmistä osista on materiaaleihin tutustuminen ennen kokoontumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti